Blog: taal leren met kunst

We hebben allemaal een beeld bij hoe een taal leren werkt. In mijn geval is het een klaslokaal waar studenten aan een tafel zitten. Ze luisteren naar de docent, leren klanken, woorden en zinnen & schrijven mee. Nooit heb ik gedacht aan taal leren door kunst te kijken. Maar het kan echt, en het is ook nog eens heel erg leuk en leerzaam.

Blog door Claudia de Barros, marketing- en communicatieadviseur Leef en leer!

Over het culturele uitje

Een aantal keer per jaar organiseert Leef en leer! een cultureel uitje voor taalmaatjes. Taalmaatjes kunnen zich dan aanmelden om mee te gaan naar een museum, onder begeleiding van een taalcoach. De taalcoach begeleidt het uitje, waarbij gebruik wordt gemaakt van de VTS leermethode. VTS is een leermethode met open vragen over kunst, waarbij vaardigheden als waarnemen, kritisch denken en (visuele) geletterdheid verbeteren door middel van geleide groepsdiscussies. De gespreksleider is geen bron van kennis maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon.

Mijn ervaring: baby in de draagzak en gaan

Op mijn vrije dag hijs ik mijn dochter in de draagzak en reis af naar het Tropenmuseum. Voor een museumbezoek ben ik namelijk altijd wel te porren. Daarnaast wil ik na verschillende positieve verhalen over VTS, het zelf ook een keer meemaken. Bij aankomst staat taaladviseur Barbara al met een aantal mensen voor de deur van het museum. We zijn compleet en gaan naar binnen.

Eenmaal binnen krijgt iedereen de tijd om even rond te lopen door de tentoonstelling. In dit geval gaat het om World Press foto’s. Na een kwartier kijken, gaan we gezamenlijk naar het favoriete kunstwerk van een van de deelnemers.

“Hoezo denk je dat?”

Het gesprek wordt gestart door Barbara. Al gauw ontstaat er een levendige discussie over een foto van een man die ogenschijnlijk bezig is met iets. Binnen 10 seconden heb ik in mijn hoofd bedacht dat deze man schoenmaker is. Maar, Barbara stelt dit ter discussie. “Hoezo denk je dat? Wat zie je op de foto wat dit laat zien?”. Binnen een minuut ben ik mij er pijnlijk bewust van geworden hoe ik al een heel verhaal heb gevormd aan de hand van een korte blik op 1 beeld. Ai, confronterend…

We stoppen even later bij een andere favoriet van de groep. Hierop is een parkeerplaats te zien, een gesluierd persoon en een kind wat recht de camera in kijkt. Er worden vele interpretaties op los gelaten, maar Barbara dwingt iedereen zich te beperken tot wat zichtbaar is op de foto. Het is heel interessant hoe te zien hoe het gesprek dan een andere wending neemt.

Conclusie

Taal leren en oefenen kan op vele manieren. De VTS-methode is een geweldige methode, niet alleen voor taalleerders maar ook voor taalmaatjes. In een 1,5 uur durende sessie is er niet alleen taal geleerd, maar hebben we ook geleerd over onze eigen vooroordelen. Daarbij ontmoet je gelijkgestemden en na afloop kan je de rest van het museum op je eigen gemak bekijken. Het was een interessante ervaring en ik zou deze iedereen dan ook aanraden.

In de aankomende maanden gaan we weer een aantal keer naar het museum. Wil je op de hoogte blijven van de data? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Delen via

Webdesign: Maatwwwerk | Vormgeving: Dsyner